Presse

Vi taler naturligvis altid gerne med pressen og sørger for, at I får information om såvel koncerter, kor, solister og orkester, ligesom vi gerne besvarer jeres eventuelle spørgsmål og giver jer adgang til vores koncerter.

torben-h-s-svendsenTorben H.S. Svendsen, dirigent
Kontakt dirigent Torben H.S. Svendsen på 2897 5897 eller på dirigent@kantatekor.dk

anette-hallstroemAnette Hallstrøm, PR-ansvarlig
Kontakt Anette Hallstrøm på 5157 8146
presse@kantatekor.dk

Pressen skriver…

Københavns Kantatekor bliver jævnligt anmeldt og omtalt i danske medier for vores opførelser af de store, klassiske værker. Vi lader stjernerne og ordene tale for sig selv:

Gode Mozart-løsninger

3/11-18, Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad, fem ud af seks stjerner – Mozart Requiem og fløjtekoncert nr 1

…Københavns Kantatekors dirigent gennem 20 år, Torben H.S. Svendsen, valgte de rigtige løsninger i Mozarts ”Requiem”. Det vil først og fremmest sige naturlige tempi – lidt til den hurtige side, hvad der skabte fremdrift i musikken og dermed understregede dens dramatiske karakter. Det blev dog aldrig forjaget, endsige for jappet, og da pauserne mellem de enkelt afsnit i dødsmessen var de kortest mulige, lykkedes det at skabe et fint flow. Mozarts ”Requiem” findes selvfølgelig i et væld af ”guldrandede” indspilninger, men at høre det sunget og spillet så glødende engageret er altid en gribende oplevelse.

Vellykket opførelse af “JohannesPassionen”

27/3-18, Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad, fire ud af seks stjerner – J.S. Bach Johannes-Passion

…”her udfolder Bach i en række uhyre intense sekvenser hele sit kontrapunktiske mesterskab, og netop her viser det talstærke kantatekor sine bedste egenskaber. Der synges med stor indlevelse og velgørende dedikation, også når det gælder de mere afdæmpede afsnit, hvor korets rolle har en mere kommenterende end aktivt medspillende karakter”.

FØR OMSKÆRINGEN

20/12-17, Gregers Dirckinck-Holmfeld, fire stjerner – J.S. Bach Juleoratorium

“Fortællingen får vi i brudstykker og med kommentarer, for sådan er formen på de kantater, oratoriet i virkeligheden er stykket sammen af – prægtige blokke af koraler, de lutherske salmer, der er vores kulturelle arvegods, og som børnene i skolen i Græsted ikke må gå hen i kirken og synge ved årets juleafslutning. ”En ommer”, som Lars Lykke’ dekreterede på en kontant mail til sin gamle skole. Salmerne er arvegods, der selvfølgelig aldrig kan komme til at lyde i Græsted Kirke som de gjorde denne aften i Holmens Kirke i struberne på Københavns Kantatekor – flot og manende, for sådan har Bach skrevet dem.”

Brahms under kirkens hvælvinger

4/11-17 Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad, fire ud af seks stjerner – Brahms Ein deutsches Requiem

“Dirigenten Torben H.S. Svendsen og Københavns Kantatekor har gjort opførelser af store oratorier og messer til deres speciale og kaster sig med uforfærdet ildhu over værker af giganter som Bach, Händel, Mozart og Verdi.”

Skønne øjelikke i den store sammenhæng

12/4-17 Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad, fire ud af seks stjerner – Bach Matthæus-Passion

”Københavns Kantatekor gav en dedikeret opførelse af Matthæuspassionen i Helligåndskirken… Enhver fremførelse af værket afhænger ikke alene af, at man har en skare kompetente og dedikerede korsangere, men også af de solister, der ved deres arier og replikker, taget direkte fra Matthæusevangeliets beretning, kan leve op til Bachs høje krav.”

Julebarokken swingede og lyste

21/12-15 Christine Christiansen, Jyllandsposten, fire ud af seks stjerner – Bach Juleoratorium

”Da kæmpekoret satte ord på det hellige glædesbudskab om Jesu fødsel, blev man blæst tilbage i kirkebænken af velklang og verbal kraft. Københavns Kantatekor har specialiseret sig i de store oratorier og fyrede stroferne af med smittende energi. På podiet drev korets faste dirigent, Torben H. S. Svendsen, kantaterne frem i et medrivende tempo. Hver stavelse stod klar, trods rumklangen i den højloftede kirke”.


Suset fra det gamle testamente

31/10-15 Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad, fire stjerner – Mendelssohn Elias

”Vi fik Mendelssohns visionære værk i sin helhed og kom i mere end to timer virkelig til at opleve suset fra Det Gamle Testamente. Det er især koret, der giver os dette sus, der i musikalsk forstand ofte udvikler sig til orkanstyrke”.


Det kollossale tjekkiske requiem

Oktober 2014, Peter Dürrfeld, Weekendavisen, fire ud af seks stjerner – Dvořák Requiem

”… Men det største indtryk gjorde vel Torben H.S. Svendens årvågne og aldeles ukrukkede ledelse af det store kor- og orkesterapparat: en lydhør mand, helt i musikkens tjeneste”.

Alvorlige Mozart-værker i c-mol

5/4-2014, Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad, fire ud af seks stjerner – Mozart Grosse Messe & Klaverkoncert nr. 24

”Man forlod Christian den Fjerdes gamle kirke med taknemlighed over, at det danske musikliv har størrelser som Københavns Kantatekor og Torben H.S. Svendsen, en kunstner, der ikke søger ekstremerne, men ”bare” brænder for at formidle en række af de største religiøse værker i musikhistorien”.

Mod og energi i kirken

26/3-2013, Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad, tre ud af seks stjerner– Bach Johannespassion

”…Men koret har siden sin grundlæggelse i 1984 turdet binde an med en række af musikhistoriens mest udfordrende korværker – eksempelvis Händels ”Messias”, Mozarts requiem, Verdis reguiem, Dvoraks ”Stabat Mater” – og selvom de sanglige præstationer denne aften ikke kunne kaldes egale, demonstrerede man også ved denne lejlighed mod på opgaven og havde den rette energi, ikke mindst i de hårrejsende dramatiske passager, værket er så rigt på”.