Mød solisterne i Markus-Passionen

Gerald Geerink (Evangelist), Frederik Rolin (Jesus & bas), Mathias Monrad Møller (Pilatus & tenor), Lea Quortrup (Sopran) og Kristin Mulders (alt).

Gerald Geerink, Evangelist og tenor begyndte med sangundervisning som 8-årig og har siden opnået stor erfaring som korsanger og solist. Efter sine sangstudier ved Hochschule für Musik Hanns Eisler i Berlin gennemførte Gerald sine masterstudier ved det Kgl. Danske Musikkonservatorium og derefter på Operakademiet ved Det Kongelige Teater. 

Hans fokus ligger især på romantiske lieder og tidlig musik, særlig J.S. Bachs evangelistpartier. I 2019 vandt han 3.-prisen i den internationale sangkonkurrence cantateBach! i Tyskland. I sæsonen 2019/20 kunne man bl.a. høre ham i Operaen i København i Monteverdis L’Orfeo med Concerto Copenhagen. Og sidste år, i 2021, var han med i LIGHT – Bach dances på Det Kongelige Teater.

Interview med Gerald:

Gerald Geerink Markus-Passionen
Foto: Mari Øyrehagen

Hvad er dine forventninger til at synge Bachs Markus-Passion i denne version?

Man skal altid være helt åben overfor den store opgave det er at synge evangelisten i denne version. Men værket generelt er jo ikke særligt kendt og står lidt i skyggen af Johannespassionen og Matthæuspassionen. Sidste år sang jeg tenorarien i en anden rekonstruktion, og under koncerten oplevede jeg, at publikum lytter til det med en „forfriskende“ opmærksomhed. Vi får selvfølgelig nye versioner af musikken, men også teksten sammen med sprogets gestus er frisk og nyt. Og det er, især for mig som synger evangelisten, et spændende eventyr at forstå og „dechifrere“ alt det, der ligger i værket og bringe det ud til publikum.

Hvad er dit forhold til J.S. Bach?

Jeg har altid haft et intensivt forhold til Bachs Musik. Hans musik, især hans passioner, er bare så utrolig godt komponeret – historien, dramatikken og musikken kommer sammen på en hel fantastisk måde som er fuld af emotion og betydning. Musikken illustrerer teksten så direkte og rent. Og i sidste ende handler det jo bare om det vigtige følelser såsom kærlighed, tab, misundelse og vrede – følelser som menneskeheden kender fra begyndelsen af eksistensen, uanset om man er religiøs eller ej.

Dine forventninger til at synge med Københavns Kantatekor?

Det bliver en stor fornøjelse at opføre Markus-Passionen med Københavns Kantatekor. Jeg glæder mig til at synge med koret for første gang. Et kor som har en lang tradition og bidrager så meget i musikscenen i København og i Danmark. Det er meget spændende at se og høre hvordan koret giver “form” til dette værk. Jeg glæder mig meget!

Frederik Rolin, Jesus & bas,

Frederik Rolin er uddannet hos Kirsten Buhl Møller ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og har studeret på Operaakademiet i København. Han havde sin operadebut i 2012 i Ravels opera L’enfant et les Sortileges.

Frederik Rolin har været solist i adskillige værker og roller som for eksempel i Faurés Requiem i Malmø og Fyrst Yamadori i Det kgl. Teaters turnéudgave af Puccinis Madame Butterfly. Udover koncerter med bla. Sønderjyllands Symfoniorkester og Copenhagen Phil, byder sæsonen 2019/20 på flere forestilinger på Det kgl. Teater bla. i rollen som Tobias i Sondheims Sweeney Todd og Papageno i børneforestillingen Papageno/Papagena.

Frederik har modtaget talentprisen fra Léonie Sonnings musikfond, Hans Voigts mindepris og rejselegat fra Statens Kunstfonds karriereprogram Den Unge Kunstneriske Elite.

Interview med Frederik

Frederik Rolin Markus-Passionen
Foto: Marie Louise Munkegaard

Hvad er dine forventninger til at synge Bachs Markus-Passion i denne version?

Jeg glæder mig rigtig meget til at medvirke ved vores nordiske førsteopførelse af Markuspassionen. Det er sindssygt fedt at lave noget som er sjældent opført, og som ikke eksisterer i tusindvis af indspilninger. For på den måde kan man få lov til at lave sin egen fortolkning og version af musikken uden at være præget af tidligere udgaver. Der er en frihed i det, som jeg tror kommer til at være spændende at arbejde med. 

Hvad er dit forhold til J.S. Bach?

Jeg har altid haft en speciel ærefrygt overfor Bachs musik. Jeg tror det skyldes, at det rent sangteknisk kan være ret kompliceret at synge, fordi Bach til tider nærmest skriver helt instrumentalt. Og så fordi Bachs musik er fuldkommen overjordisk og stiller store krav til ens musikalitet og fortolkningsevne – man kan ikke bare lire en Bacharie af, man bliver nødt til at forholde sig meget indgående til de musikalske fraser og teksten. Han har skrevet enkel musik og kompliceret musik med lige stor sjælelig resonans, og det forpligter sangeren til at investere sig selv i musikken uanset om det er en hamrende svær arie med tonsvis af koloraturer eller en lille enkel og smuk melodi. Mit yndlingsstykke af Bach er solokantaten “Ich habe genug” for bassanger. Den er himmelsk smuk og har noget dybt forløsende over sig.

Dine forventninger til at synge med Københavns Kantatekor?

Jeg glæder mig vildt meget til at synge sammen med det dygtige, ambitiøse og musikalske Københavns Kantatekor, som emmer af sangglæde og lyst til at lave musik. Det er lige som det skal være, og det bliver så godt!

Mathias Monrad Møller, Pilatus & tenor,

Mathias Monrad Møller, født i Odense 1988, er en dansk-tysk tenor og komponist. Mathias var medlem af drengekoret Thomanerchor Leipzig og har studeret til et diplom i komposition (tilsvarende en kandidat) ved Hochschule für Musik und Darstellende Kunst i Frankfurt am Main og til en bachelor i sang på Hochschule für Musik „Hanns Eisler“ i Berlin, efterfulgt af en kandidat på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

Han er nu under uddannelse på Operaakademiet ved Det Kongelige Teater/DKDM, hvor han studerer med Susanna Eken som lærer. Som led sine studier kunne Mathias i sæsonen 2018/19 opleves som Ruiz i Verdis „Trubaduren“ og som Arved Bengtsen i Peter Heises „Drot og Marsk“ på Operaen i København.

Mathias har som solist bl.a. optrådt i Tivolis Koncertsal, Berliner Philharmonie og med Sønderjyllands Symfoniorkester. Hans kompositioner bliver opført i ind- og udlandet og i 2019 blev han som komponist portrætteret af Deutschlandfunk Kultur og som sanger og komponist var han i 2018 blandt modtagerne af Léonie Sonnings Talentpris.

Interview med Mathias:

Mathias Monrad Møller Markus-Passionen
Foto: Gerald Geerink

Hvad er dine forventninger til at synge Bachs Markus-Passion i denne version?

Jeg har i kor sunget forskellige rekonstruktioner af Bachs Markus-Passion, men det har altid handlet sig om udgaver, hvor komponisterne har bibeholdt deres egen moderne stil. Det er spændende at være med til at opføre en version, der holder sig helt til Bachs stil – mest af alt er det spændende at se, om man kan mærke forskel på de steder, der er skrevet nu, og Bachs egne kompositioner. 

Hvad er dit forhold til J.S. Bach?

Jeg er vokset op med Bach, nok på den mest intens tænksomme måde, fordi jeg var medlem af drengekoret Thomanerchor Leipzig, som Bach selv ledede og som han skrev en stor del af sine korværker for. Det har betydet, at jeg har opført en kantate af ham hver weekend i fem skoleår, og så sang vi selvfølgelig, oratorierne, passionerne og messer. Og Bach er stadig den komponist, jeg bedst kan lide at synge. Der er noget over den måde, han gennem musikken deklamerer teksten på. Musikken står på en måde i et spændingsforhold til teksten; eller omvendt. Udtrykket ligger for mig gemt i dette spændingsforhold, og måden, man som sanger vælger at forholde sig til det… Det er svært at forklare uden at give eksempler.

Dine forventninger til at synge med Københavns Kantatekor?

Jeg glæder mig til at medvirke i en fantastisk opførelse af et sjældent spillet værk – med gode solister, et godt kor og godt orkester!

Lea Quortrup, Sopran,

Lea Quortrup er uddannet på Det Jyske Musikkonservatorium og på Operaakademiet hos professor Kirsten Buhl Møller, hvorfra hun dimitterede i 2015. Lea debuterede på Det Kongelige Teater i 2014 som Zerlina i Mozarts Don Giovanni. 

Lea Quortrup har været solist med mange kor og orkestre, bl. a Concerto Copenhagen, Aalborg og Sønderjyllands Symfoniorkestre, samt sopransolist med Underholdningsorkestret i Mozarts Requiem under ledelse af dirigent Adam Fischer.

Hun har ligeledes spillet rollen som Amor i Glucks opera Orfeus og Euridike med Nordic Opera i foråret 2018 og igen i januar 2020 med Kottos Ensemblet.

Interview med Lea:

Lea Quortrup Markus-Passionen
Foto: Laura Mayer

Hvad er dine forventninger til at synge Bachs Markus-Passion i denne version?

Jeg glæder mig meget til at være med i Københavns Kantatekors nordiske førsteopførelse af Bachs Markus-Passion. Jeg forventer at opleve Bachs storslåede klange i en raffineret rekonstruktion af Boysen. Det er spændende, hvordan gammel og ny musik forenes i et værk. 

Hvad er dit forhold til J.S. Bach?

Jeg har altid elsket Bachs musik. Det er en vigtig grund til at jeg beskæftiger mig professionelt med musik. Bach kommer jeg altid tilbage til, når jeg har beskæftiget mig i lang tid med opera eller ny musik. Musikken inspirerer mig altid og hans vokalmusik holder stemmen sund.  

Dine forventninger til at synge med Københavns Kantatekor?

Jeg er glad for at synge med Københavns Kantatekor. Det er fantastisk at København har et godt kor med så megen koncertaktivitet til glæde for masser af mennesker året rundt. Det er så godt og vigtigt.

Kristin Mulders, alt.

Kristin Mulders har efterhånden samarbejdet med flere af de fremste orkestre og vokalensembler inden barok- og ny musik i Europa, og har optrådt med blandt andre Jordi Savall, Hesperion XXi, Capella Reial de Catalunya, Le Concert des Nations, Ricercar Consort, Bach Consort Wien, Paul Hillier og Theatre of Voices, Ars Nova Copenhagen, Andrew Lawrence King, Lars Ulrik Mortensen og Concerto Copenhagen.

Hun deltager på en række kritikerroste CD-indspilninger, og de sidste år tæller solistopdrag på Festival Oude Muziek i Utrecht, Salzburger Festspiele, i Philharmonie de Paris, Versailles, Bozar Brussels, og i Auditori de Barcelona. I 2021 havde hun sin debut på Det Kongelige Teater. 

Interview med Kristin

Kristin Mulders Markus-Passionen
Foto: Reinhard Wilting

Jeg elsker Bachs musik, det er noget der gør at jeg føler mig fuldstændig hjemme når jeg synger Bach. Og det ligger godt i stemmen. Glæder mig til Markuspassionen, som jeg kun har lavet en gang tidligere. Og ser frem til et helt nyt samarbejde –  nemlig med Kantatekoret 😉